Een ogenblik geduld a.u.b.
  • Home
  • Hoe werkt KVK Locatiescan?

Hoe werkt KVK Locatiescan?

Jouw Locatiescan maak je op www.kvk.nl/locatiescan.

Je maakt eerst een selectie in 5 stappen:

Stap 1: Kies je branche

Dit kan op twee manieren: door een zoekterm in te toetsen of via de lijst. Toets je bijvoorbeeld de zoekterm ‘worst’ in of ‘slager’, dan komt de branche ‘winkels in vlees en vleeswaren’ in beeld.

Als je via de lijst kiest selecteer je eerst een sector. Voor een slagerij eerst 47 detailhandel, dan 472 gespecialiseerde winkels in voedings- en genotmiddelen, dan 4722 winkels in vlees en vleeswaren, vis en gevogelte, tot slot 47221 Winkels in vlees en vleeswaren. Je kunt alleen een branche kiezen, niet een hele sector. De branches die je kunt selecteren zijn vet gearceerd.

Let op: Niet voor iedere branche is er een code op detailniveau. Zo is er bijvoorbeeld maar één code voor restaurants. Specifieke informatie over bijvoorbeeld Italiaanse restaurants is niet beschikbaar. Ook gaan de cijfers maar over één branche. Voor mengvormen, zoals een bakkerij met een lunchroom, kun je eventueel twee scans maken. De complete lijst met SBI-codes vind je onder het menu.

Stap 2: Kies je locatie

Eerst kies je de gemeente of plaats waar je je onderneming vestigt. Daarna kun je nog een buurt in deze gemeente/plaats kiezen. Dit kan op de kaart of door in het kader een buurt op te zoeken. Weet je nog niet in welke buurt je je gaat vestigen? Laat dan de buurt die het systeem kiest staan en klik op ‘Volgende’ .

Stap 3 Nieuw of bestaand?

Geef aan of je een nieuw bedrijf begint of dat je een bestaand bedrijf overneemt dat al in de gekozen branche actief is.

Als je een bijvoorbeeld een bakker overneemt dan blijft het aantal bakkers in het gebied gelijk. Als je een nieuwe bakker begint, dan komt er een vestiging bij. Dat heeft effect op de cijfers. Let op: de branche moet wel gelijk blijven. Dus als je een bloemenwinkel overneemt en je maakt er boekhandel van, dan is dat voor de Locatiescan geen bestaande vestiging (overname) maar een nieuwe vestiging.

Als er volgens het Handelsregister geen bestaande vestiging in de gekozen branche in jouw vestigingsbuurt is, gaan we er vanuit dat er een nieuwe vestiging in jouw buurt komt.

Stap 4: Het verzorgingsgebied

Het verzorgingsgebied is het gebied waar naar verwachting jouw klanten vandaan (gaan) komen. Wij doen een voorstel voor dit gebied, maar je kunt dit zelf aanpassen. Op basis van je gekozen branche en buurttype bereken we hoeveel inwoners (potentiële klanten) één vestiging in deze branche nodig heeft. Dit doen we door het totaal aantal inwoners te delen door het totaal aantal vestigingen in de branche.

Voor verdere uitleg zie 'verantwoording berekeningen' (onder het menu).

Je kunt de gebruikelijke straal (aantal km) van het verzorgingsgebied aanpassen in de schuifbalk onder de kaart of in het kader met de kilometers. Je ziet dan direct de getallen veranderen.

In de grafiek vergelijken we het aantal inwoners per vestiging in de branche in het verzorgingsgebied, vergelijkbare gebieden en Nederland. Dit geeft een indicatie van de marktruimte.

Als je de straal aanpast doe dit dan wel onderbouwd. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf met een onderscheidend productaanbod, denk hierbij aan een schoenenzaak met zeer exclusief schoenen, dan is je verzorgingsgebied groter dan normaal en kun je de straal groter maken. In het rapport lees je hier meer over. Een gedetailleerde beschrijving van hoe het verzorgingsgebied wordt berekend en wat vergelijkbare gebieden zijn lees je in de ‘Verantwoording berekeningen’.

Stap 5: Resultaten (samengevat)

Als je de selectie hebt afgerond krijg je een samenvatting van de resultaten in beeld. Daarna kun je doorklikken naar het rapport.

Het rapport

In het rapport staat uitgebreide informatie over de concurrentie en de bevolking in het verzorgingsgebied en over jouw gekozen branche. Dit rapport kun je ook downloaden als pdf-bestand.

Bekijk hier een voorbeeld van een rapport: KVK Locatiescan.